Garantie

Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noemen we de levensverwachting. Deze is afhankelijk van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Je mag verwachten dat een televisie of wasmachine veel langer meegaat dan een elektrische tandenborstel of nietmachine.

Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht of is er iets mis met het product, dan moet de verkoper het product gratis repareren of vervangen.

Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht (je garantie) op een goed product.”

Wettelijke garantie #

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar ‘wettelijke garantie’. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland spreken we niet van wettelijke garantie. In plaats daarvan staat in de wet dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar soms nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Fabrieksgarantie en verkopersgarantie #

Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Wettelijke- en fabrieksgarantie #

Wettelijke garantie geldt altijd, voor alle consumentengoederen. Daarnaast wordt er vaak een fabrieksgarantie afgegeven. Je moet dit eigenlijk zien als een extra garantie, hoewel deze garantie wel heel vaak gegeven wordt en bijna standaard lijkt. Aangezien je als consument geen koop sluit met de fabrikant maar met de verkoper, kan de fabrikant allerlei beperkingen stellen aan de fabrieksgarantie. Meestal is de fabrieksgarantie echter iets uitgebreider dan de wettelijke garantie, maar dat verschilt dus per producent. De verkoper moet zich aan beide houden. Na het verstrijken van de garantietermijn kun je nog steeds verlangen dat de leverancier een gebrek herstelt of je een nieuw exemplaar geeft. En dit kan na de wettelijke garantie, maar ook na het aflopen van de fabrieksgarantie die je bij veel producten krijgt.

Na het verstrijken van beide soorten garantie ben jij degene die moet bewijzen dat het gebrek bij normaal gebruik ontstaan is. De bewijslast ligt dan dus bij jou als consument.

Wat is een goed product? #

Wat u van een product mag verwachten hangt af van:

  • Informatie van de verkoper of in de reclame (als bijvoorbeeld een horloge volgens de verkoper waterdicht is, moet u ermee kunnen zwemmen);
  • Het merk;
  • De prijs;
  • Of het product nieuw is of tweedehands.

Koopt u iets in de uitverkoop, dan heeft u ook recht op een goed product. 

Wanneer is een product niet goed? #

Een product is ondeugdelijk als:

  • Het niet compleet is
  • Het beschadigd is
  • Het kapot is of het niet goed doet
  • U er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd

Hoe claim ik mijn garantie #

De verkoper van het product moet het probleem zelf oplossen. Ga naar de verkoper met uw aankoopbon en uw product, meestal zal hij het product repareren of u een nieuw product geven. Wil de verkoper u om wat voor reden ook niet helpen? Stuur de verkoper dan dan een (aangetekende)brief of e-mail waarin u hier nogmaals om vraagt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *