Ik heb van Marktplaats een Sony SDR DB930 gehaald die vast nog wat jaren mee kan kan. Onafhankelijk van het volume, staat er wanneer het relays is ingeschakeld een bromtoon op alle speakers die op een harmonische golf ligt die vanaf 200Hz steeds 100Hz hoger gaat en bij 1500Hz uitdooft.
Natuurlijk ben ik op zoek gegaan naar een service manual en heb daar al wat hints gevonden. Een recente video van Stephan komt op basis van visuele inspectie uit bij de condensatoren van de voorversterker. Met een receiver met tenminste 5 kanalen zou ik verwachten dat er dan tenminste 5 condensatoren simultaan defect moeten zijn als het in de voorversterker zou zitten, immers alle speakers hebben er last van. Dat kan natuurlijk: ze zullen immers allemaal even oud zijn. Als favoriet filmpjes kijker wist ik ook van een oudere video over brommen. Dan bekijken we het van de andere kant, de eerste condensator na de trafo, meestal die hele grote, in het filmpje wordt de 10000uF omkadert. Ik heb er twee van volgens de ene pagina van de manual zijn ze 15000 uF bij 67V de andere heeft het dan weer over 71V.
Nog even los van de visuele inspectie. Als je dit soort dingen nu systematisch wilt aanpakken. Is de gedachtegang "het is overal te horen, dus het moet bij het begin zitten" dan de juiste? Met een beetje meer licht buiten wil ik eerst naar het DC board gaan kijken, de voedingspanning condensator ontladen en dan hoop ik stiekem dat er ook nog wat te meten valt.
Mijn ervaring: ik zeg dat ik kan solderen, maar wat ik soldeer komt neer draadjes naar buck-converters, bms'en, en headers op ESP solderen. M'n expertise is meer de software kant.
is de brom ook al te horen cq te meten op de 'pre out' uitgangen ? zo niet moet je het zoeken in de eindtrap(pen)
als het ook al op de pre-outs te horen / meten is is het meest voor de hand liggen idd iets gemeenschappelijks , waarbij ik dan aan een voeding of massa probleem denk of evt ergens een capaciteit die loopt te 'emmeren' of defect is ? een brom is 'vrij eenvoudig' op te sporen met een scoop. vanaf welk moment op de signaal lijn wordt het zichtbaar en dan zit het probleem in de buurt en tussen 'niet zichtbaar' en 'wel zichtbaar' , maar wat het dan precies is ? kan diverse oorzaken hebben
is de brom ook al te horen cq te meten op de 'pre out' uitgangen ?
Ik heb de pre-out niet afzonderlijk gemeten.
zo niet moet je het zoeken in de eindtrap(pen)
als het ook al op de pre-outs te horen / meten is is het meest voor de hand liggen idd iets gemeenschappelijks , waarbij ik dan aan een voeding of massa probleem denk of evt ergens een capaciteit die loopt te 'emmeren' of defect is ? een brom is 'vrij eenvoudig' op te sporen met een scoop. vanaf welk moment op de signaal lijn wordt het zichtbaar en dan zit het probleem in de buurt en tussen 'niet zichtbaar' en 'wel zichtbaar' , maar wat het dan precies is ? kan diverse oorzaken hebben
Bij circuitsonline werd gesuggereerd dat het voedingsbord met condensatoren en brugdiode waarschijnlijk het probleem bevatte. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de brugdiode van het bord af te halen, omdat ik dan (anders dan de brugdiode na te meten) niet goed weet hoe dan verder te gaan.
ik zou toch eerst even naar de pre-outs luisteren , dan heb je een beter beeld waar je moet gaan zoeken ?
Ik ga hem als het een minder warm momentje is weer in elkaar schroeven en laat het horen.