TV reparatie, wat wil je weten

Je tv gaat niet aan, het beeld blijft zwart of het beeld is slecht…blijft op zwart of laat maar een half beeld zien… Je wilt graag weten of je je kostbare tv kunt laten repareren of een nieuwe moet kopen?

Er kan van alles defect raken aan een tv, maar sommige problemen komen vaker voor dan andere:

  • Geen beeld wel geluid, is een veelvoorkomend probleem en is in de regel goed te repareren.
  • Het toestel doet helemaal niets, is vaak een voedingsprobleem wat meestal ook te herstellen is.
  • Een ster in het scherm van je tv nadat er iets tegenaan is gekomen is vervelender. Het scherm, ook wel Panel genoemd, is het duurste onderdeel van je tv en kost wel tot 75% ten opzichte van de nieuwprijs. Deze reparatie wordt dan ook zelden uitgevoerd.
  • Heb je problemen met de bediening of het beeld blijft regelmatig hangen, kan dit mogelijk opgelost worden met een software-update. Deze kun je vaak op de site van de fabrikant downloaden en met een USB-stick zelf plaatsen. Televisies met een WiFi of lan-internet-verbinding ontvangen vaak automatisch een update, of je kunt via het menu handmatig een update uitvoeren.

Hoe lang heb ik garantie?

Op alle consumenten elektronica waarvan je mag verwachten dat ze een aantal jaar probleemloos werken zit 2 jaar wettelijke garantie, bewaar daarom de aankoopbon zorgvuldig. Bij een defect kun je terecht bij de verkoper van je toestel. Maar ook na de wettelijke garantie periode heb je in sommige gevallen recht op gratis reparatie, vervanging of een coulance regeling. Kijk voor meer info: Garantie

Waar kan ik terecht voor reparatie?

Wanneer je nog garantie hebt zul je naar de verkoper moeten om een reparatie te regelen. Als dat niet lukt neem je contact op met de fabrikant.

Wanneer je toestel buiten de garantie valt kun je voor reparatie terecht bij:

  • Je verkoper
  • De fabrikant/importeur van je toestel
  • Een onafhankelijke reparateur

Zelf repareren

Ben je technisch aangelegd en wil je geld besparen is er ook nog de optie zelf je defecte televisie toestel te repareren. In de meeste gevallen zul je wel enige hulp kunnen gebruiken van een ervaren technicus, hiervoor kun je o.a. terrecht bij de Technische Community van Kapottespullen.nl.

Onafhankelijke reparateur

Kom je er met de verkoper /fabrikant niet uit, neem dan eens contact op met een onafhankelijke reparateur. Onafhankelijke reparateurs zijn in iedere regio te vinden, vaak zijn dit gedreven techneuten die je graag willen helpen. Je vind ze eenvoudig via bv Google onder “Reparatie televisie”.

Reparatie aan huis?

Reparatie aan huis komt bijna niet meer voor, het diverse aanbod van types, modellen en onderdelen maakt het lastig aan huis reparaties uit te voeren.

Reparaties aan moederborden en SSB borden kunnen alleen met speciaal gereedschap worden uitgevoerd welke alleen in een werkplaats zijn uit te voeren met het juiste licht en faciliteiten.

Fabrikanten werken soms met ‘homeservice’ (veelal in de garantie-periode). Bij het ene merk is dat vanaf 37 inch en bij het andere pas vanaf 46 inch! ‘Homeservice’ reparaties houden in de regel in dat er alleen printen worden uitgewisseld, wat de kosten buiten garantie al snel verhoogd! Daarbij moet je ook rekening houden met de nodige voorrijkosten. De onafhankelijke reparateur zal proberen het toestel op componenten (onderdeel) niveau te herstellen, wat aanzienlijke kosten bespaart.

Wat kost een reparatie?

Als je nog garantie hebt (of een beroep kunt doen op jouw recht op een deugdelijk product), dan moet de reparatie of vervanging kosteloos zijn. Buiten garantie loont het altijd om in ieder geval om je toestel voor een prijsopgave na te laten kijken bij een reparateur, hetzij via je verkoper of via een onafhankelijk reparatiebedrijf. Vaak kan een defect toestel voor weinig kosten weer prima een paar jaar mee, denk ook aan het milieu aspect. Vraag altijd om een prijsopgave zodat je zelf altijd nog kunt beslissen of je een nieuwe koopt of tot reparatie overgaat.

Hoe lang duurt een reparatie?

Doordat televisies tegenwoordig complexe toestellen zijn is dit een lastige vraag. Door de grote verscheidenheid in types en merken zijn niet alle onderdelen of printen meteen beschikbaar. Veel voorkomende problemen kunnen vaak binnen een paar dagen worden opgelost. Soms moet een onderdeel van ver komen en kan het afhankelijk van de leverancier langer duren. Specifieke onderdelen van fabrikanten zijn ook maar een beperkte tijd op voorraad. Zo heeft bijvoorbeeld Panasonic een maximum van zeven jaar en houden, Samsung en LG het op minimaal vijf jaar. Bij goedkopere tv’s en tv’s van kleinere merken is dit vaak korter.

Toch te repareren

Door de uitgebreide ervaring van onafhankelijke reparateurs met alle denkbare merken blijkt een ‘niet-repareerbare’ tv vaak toch repareerbaar. Dit doordat deze meestal geen complete module vervangt, maar op componenten (onderdelen) niveau.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *